عسل چیست و برخی فواید آن چیست؟

عسل چیست و برخی فواید آن چیست؟

  • 1402/10/15
  • 88
  • 0 دیدگاه

عسل طبیعی ماده غلیظ و شیرینی است که توسط زنبور عسل تولید می‌شود.

زنبور عسل شهد گل‌ها را مکیده و در عسلدان (با معده اشتباه نشود) ذخیره کرده و مقداری از آنزیم‌های بدن خود را به آن اضافه می‌کند و در سلول‌های ساخته شده از موم در کندو ذخیره می‌کند.

زنبورهای عسل شهد گل‌ها را تغلیظ می‌کنند و به عبارتی شهد گل را تبدیل به عسل طبیعی می‌کنند.
این ماده غلیظ دارای فواید بی‌شماری است و به عنوان یک غذای سالم و پرخاصیت توسط انسانها استفاده می‌شود.

خواص عسل طبیعی برای زنان و مردان

این ماده خواص بی‌شماری دارد که بعضی از آنها به اثبات رسیده و برخی خواص عسل طبیعی هنوز تأئید نشده و به اثبات نرسیده است.
ما در این مقاله به خواص عسل طبیعی برای زنان و مردان می‌پردازیم.
عسل طبیعی از گذشته‌های دور به عنوان شیرین کننده و مقاصد درمانی مورد استفاده قرار گرفته است.
تاریخچه و جمع آوری آن به 7000 سال قبل از میلاد باز می‌گردد، از آنجا که عسل تنها شیرین کننده بوده است، از همان ابتدا غذای مهمی برای انسانها به شمار می‌آمد.
مطالب بسیاری در اینترنت و فضای مجازی درباره خواص عسل طبیعی برای مردان و زنان منتشر شده است که خیلی از آنها پایه علمی ندارد.
سعی ما از گردآوری این مقاله این است که شما را با خواص عسل طبیعی برای زنان و مردان که توسط مراجع علمی تأئید شده‌اند آشنا کنیم.


خواص عسل طبیعی برای مردان در بالا بردن تعداد اسپرم


مطالعات نشان داده‌اند که عسل ممکن است تأثیر مثبتی بر باروری مردان داشته باشد. این ماده سرشار از آنتی اکسیدان است که به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد که می‌توانند به سلول‌های اسپرم آسیب برسانند، کمک می‌کند.
همچنین حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله روی است که برای تولید اسپرم ضروری است. مطالعات نشان داده‌اند که روی می‌تواند تعداد اسپرم را افزایش دهد و حرکت اسپرم را بهبود بخشد.
این ماده علاوه‌بر محتوای آنتی اکسیدانی و مواد معدنی حاوی قندهای طبیعی است که می‌تواند انرژی سلول‌های اسپرم را تأمین کند. این موضوع می‌تواند به بهبود توانایی آنها در شنا و بارور کردن تخمک کمک کند. علاوه‌بر این، عسل دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب در سیستم تولید مثل و بهبود سلامت کلی اسپرم کمک کند.


خواص عسل طبیعی برای مردان در بالا بردن تستسترون

مشخص شده است که عسل طبیعی باعث افزایش تستوسترون به صورت طبیعی می‌شود که میل جنسی و همچنین تولید، تعداد و تحرک اسپرم را افزایش می‌دهد. همچنین نشان داده شده است که این ماده طبیعی با استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کند که درصورت عدم درمان، می‌تواند باعث مشکلات تولید مثل و همچنین مشکلات سلامت عمومی شود.

 
خواص عسل طبیعی برای زنان در تعادل هورمونی

زنان اغلب دچار عدم تعادل هورمونی می‌شوند که درنتیجه عدم تعادل در سطح تستوسترون است که در دراز مدت بر سلامت باروری تأثیر می‌گذارد. مطالعات نشان داده که مصرف روزانه عسل به تعادل سطح تستوسترون در بدن زنان کمک می‌کند که سلامت باروری را بهبود می‌بخشد، نوسانات خلقی را کاهش می‌دهد و تعادل هورمونی را بهبود می‌بخشد.

 
خواص عسل طبیعی برای زنان در عفونت ادراری

این ماده با خاصیت آنتی باکتریایی که دارد می‌تواند ریسک عفونت ادراری در زنان را پایین بیاورد.
تحقیقات نشان داده که مصرف روزانه آن در زنان کمک بالقوه‌ای به جلوگیری از مبتلا شدن به عفونت مجاری ادراری می‌کند.
البته در موارد حاد مراجعه به پزشک معالج ضروری است.
همچنین می‌تواند عفونت‌های قارچی در زنان را درمان کند، درمان عفونت‌های قارچی در زنان به‌دلیل حضور فلاوونوئیدها در آن است.

 
خواص عسل طبیعی

عسل طبیعی برای معده و دستگاه گوارش

عسل سرشار از پروبیوتیک است. پروبیوتیک‌ها سلامت باکتری‌های مفید موجود در دستگاه گوارش را تقویت می‌کنند. مصرف مواد غذایی مانند عسل جمعیت این باکتری‌ها را افزایش می‌دهد و در نتیجه سلامت معده و روده را حفظ می‌کند.
عسل اثری مشابه «پروستاگلاندین» ایجاد کرده که این موضوع تأثیر بسزایی بر عصب‌های معده می‌گذارد، این تأثیر دقیقاً همانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی عمل می‌کند و باعث کاهش درد معده می‌شود.
همچنین باعث کاهش تبدیل نیترات به نیتریت در بزاق و شکل‌گیری خارج معده‌ای اکسید نیتریک است، این مهم از عروق معده محافظت کرده و باعث افزایش تولید مخاط معده‌ای می‌شود. این مخاط از معده محافظت کرده و خود این مخاط دارای خاصیت ضدعفونی کننده است.
تحقیقات نشان داده که عسل می‌تواند بصورت قابل توجهی فعالیت باکتری‌های مضر معده مانند هلیکوباکتری که عامل اصلی زخم معده است را کاهش دهد.

 
عسل طبیعی به عنوان یک منبع انرژی فوق‌العاده

آنزیم‌های موجود در عسل باعث افزایش هضم و جذب مواد مغذی مانند کربوهیدرات‌ها می‌شود. همچنین حاوی قند ساده‌ای است که از قبل هضم شده است. برخلاف شکر تصفیه شده، بدون نیاز به هضم می‌تواند مستقیماً وارد جریان خون شود. این باعث می‌شود عسل به منبع انرژی سریعتر و کارآمدتر تبدیل شود.
همچنین دارای نیتریک اکساید است که می‌تواند پمپاژ خون به عضلات را افزایش داده و برای ورزشکاران مفید واقع شود.
مصرف روزانه آن برای اشخاصی که انرژی پایینی دارند توصیه می‌شود.

 
خواص عسل طبیعی برای پیشگیری از سرطان

عسل دارای ویتامین‌ها، مواد معدنی و از همه مهمتر دارای آنتی اکسیدان‌ها است.
آنتی اکسیدان‌ها نقش اساسی در جلوگیری از انواع سرطان در بدن دارند.
درواقع یک آنتی اکسیدان در عسل با نام Pinocmbrin وجود دارد. این آنتی اکسیدان فقط در عسل طبیعی وجود داشته و عاملی برای پیشگیری از سرطان شناخته می‌شود.

 
خواص عسل طبیعی برای مردان و زنان سیگاری

سیگار کشیدن و استفاده از دخانیات در دراز مدت باعث اختلال نعوظ در مردان و کم شدن توان جنسی می‌شود.
عسل می‌تواند اثرات بد سیگار بر بدن را کاهش داده و با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد اثرات مخرب دخانیات را بطور چشمگیری کاهش دهد.
درطی تحقیقاتی که توسط محمد الدوهیل و همکارانش انجام شد ثابت کرد که عسل می‌تواند عوارض ناشی از دود سیگار را کاهش دهد.
محمد و همکاران در سال (2012) موش‌هایی را که در معرض دود سیگار قرار گرفته بودند با مکمل خوراکی روزانه عسل با دوز 1.2 گرم بر کیلوگرم درمان کردند.
برخلاف موش‌هایی که فقط در معرض دود سیگار قرار گرفتند، موش‌هایی که با عسل تغذیه شدند نتایج مثبتی در عملکرد نعوظ نشان دادند.
توانایی موش‌ها برای دستیابی و حفظ نعوظ آلت تناسلی نیز افزایش یافت و در نتیجه رفتارهای جنسی را بهبود بخشید.
این یافته‌ها نشان می‌دهد که عسل می‌تواند در برابر اثرات نامطلوب دود سیگار در موش‌های نر استفاده شود و به درمان کمک کند.
همین موضوع در مورد انسانها نیز صدق می‌کند.

 
خواص عسل طبیعی برای افراد مبتلا به دیابت

عسل طبیعی می‌تواند به عنوان یک جایگزین مناسب بجای قند و شکر در افراد دیابتی مصرف شود.
بخاطر  اینکه در خون افراد مبتلا به دیابت گلوکز اضافه وجود دارد، بهتر است افراد دیابتی بجای استفاده از غذاهای حاوی گلوکز از غذاهای حاوی فروکتوز استفاده کنند.
فروکتوز موجود در آن برای شکسته شدن نیاز به انسولین ندارد و به خودی خود شکسته می‌شود. ولی گلوکز موجود در خون افراد دیابتی برای شکسته شدن نیاز به انسولین دارد. البته باید توجه داشته باشید که اگر مبتلا به دیابت هستید آن را در حد اعتدال مصرف کرده و عسلهایی تهیه کنید که دارای ساکارز پایین هستند.

 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
براي دريافت اطلاهات بیشتر تماس بگيريد ۰۴۴۳۳۷۴۶۰۷۳

همیشه همراه شما هستیم ...