عسل منبع خوب آنتی اکسیدان ها، ضد باکتری و ضد قارچ

عسل منبع خوب آنتی اکسیدان ها، ضد باکتری و ضد قارچ

  • 1402/10/15
  • 99
  • 0 دیدگاه

همانطور که قبلا گفته شد عسل خواص زیادی دارد. در اینجا مهم ترین خواص عسل را بطور کامل شرح می دهیم:

عسل طبیعی حاوی دسته ای از ترکیبات گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. انواعی از عسل حاوی آنتی اکسیدان های بسیاری مثل سبزیجات و میوه ها هستند. آنتی اکسیدان ها بدن شما را از آسیب سلولی در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رادیکال های آزاد در فرآیند پیری شرکت می کنند و ممکن است در گسترش بیماری های مزمن مثل سرطان و بیماری های قلبی نیز شرکت کنند. پژوهشگران نشان داده اند که این خاصیت عسل طبیعی است که حاوی آنتی اکسیدان هایی است که پلی فنول نامیده می شوند در جلوگیری از بیماری های قلبی نقش عمده ای ایفاء می کنند.

آنتی اکسیدان های عمده عسل، فلانوئید ها می باشند و سایر آنها عبارتند از: پلی فنل ها، آنزیم ها، اسید های آلی، سایر رنگدانه های گیاهی، پپتیدها و ترپن ها و ویتامین C و E و سلنیوم و روی است که در ترکیب اثر بالاتری از خود به جا می گذارند. برخی از عسل ها اثر آنتی اکسیدانی شان 150 برابر بیشتر از عسل های دیگر است. مقدار آنتی اکسیدانی عسل به عامل های زیادی بستگی دارد: مانند گونه زنبور عسل، منشا گیاهی عسل، فصل، هوا که هر کدام تاثیر خاصی را روی ترکیبات عسل می گذارند.


عسل ضد باکتری و ضد قارچ

خاصیت آنتی باکتریالی عسل از دیگر فواید آن است. برخی از خصوصیات عسل مانند محلول قندی فوق اشباع، درصد پایین آب، فشار اسمزی  بالا، اسیدیته محیط موجب جلوگیری از رشد باکتری ها و قارچ ها می گردد. وجود ماده پراکسید هیدروژن نیز یکی دیگر از فواید آن است که موجب خاصیت آنتی باکتریالی این ماده می شود. درطی فرآوری عسل، آنزیمی به نام گلوکز اکسیداز بوسیله زنبور ها ترشح می گردد که موجب می شود در عسل ماده ای به نام پر اکسید هیدروژن تولید گردد که دیواره باکتری ها را تخریب می کند. زمانی که عسل رقیق می گردد به دلیل کاهش چسبندگی بین مواد تشکیل دهنده آن، خاصیت آنتی باکتریایی آن افزایش می‌یابد.

عسل های گوناگون که از گل‌های مختلف تولید می‌گردد خواص ضد باکتریایی مختلفی دارند و این به خاطر تولید درصد های متفاوت پراکسید هیدروژن در حین فراوری عسل ها  است. گونه های مختلف عسل خاصیت ضد باکتریایی متفاوتی دارند. به عنوان مثال زمانی که از فواید عسل طبیعی مناطق کوهستانی سخن می گوییم و یا عسلی که حاوی عسلک است مسلما خاصیت ضد باکتریایی بالاتری نسبت به عسل جنگل و مزارع دارد. باید برای حفظ این خاصیت از عسل آن را دور از حرارت و نور قرار دهیم.


پژوهشگران نشان داده اند خاصیت عسل طبیعی این است که توانایی از بین بردن باکتری ها و قارچ های نامطلوب را دارد. عسل به طور طبیعی دارای هیدروژن پراکسید یک ضدعفونی کننده است، میزان خواص ضد باکتری و ضد قارچی بسته به نوع عسل متغیر است، ولی بطور آشکاری بیشتر از درمان های محلی، برای این عفونت هاست.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
براي دريافت اطلاهات بیشتر تماس بگيريد ۰۴۴۳۳۷۴۶۰۷۳

همیشه همراه شما هستیم ...